lunes, 11 de mayo de 2015

Anàlisi de la marca "Nike Basketball"


L'anunci a comentar pertany a la campanya publicitària de la marca "Nike", concretament al seu departament dedicat al bàsquet (Nike Basketball). Aquesta campanya va ser publicada a 2007.


Quant a l'aspecte formal d'aquesta fotografia, cal destacar que té una composició clàssica on veiem que al centre de la figra se situa la figura més important d'aquesta, el jugador de bàsquet. Aquesta fotografia té un format horitzontal i es tracta d'un pla mig contrapicat d'un jugador de bàsquet molt conegut, LeBron James, el qual roman amb els braços oberts mirant cap amunt, representant així una instantània del ritual que realitza abans de cada partit. Aquest centre d'interès crea un seguit de línies dominants: una línia horitzontal projectada pels seus dos braços oberts i una línia vertical protagonitzada pel tronc del jugador i la mirada d'aquest, que pren gran importància i projecta una mirada cap a l'infinit, portant així l'espectador a la lectura de l'eslògan. La composició d'aquesta fotografia presenta un equilibri visual important, ja que la figura del jugador queda en el centre baix de la fotografia deixant un espai notable damunt seu, que és ocupat per l'eslògan de la marca. Es tracta d'una fotografia amb una profunditat mínima, ja que només s'aprecia la figura de l'esportista i el fons queda completament negre, sense deixar així veure cap figura darrere seu. L'equilibri de la fotografia també és aconseguit per l'aparició del logo de la marca a la cantonada inferior dreta de la imatge i per la presència de la pàgina web a la cantonada inferior esquerra.

Cal destacar la importància que pren el color en aquest anunci. Millor dit, cal destacar la importància que prèn l'absència d'aquest. La fotografia de l'anunci no conté color, sinó que aquest ha sigut eliminat i així s'ha deixat en blanc i negre. Així, la fotografia mostra una escala de grisos o no es destaquen aspectes com el color de pell de l'esportista o el color de la samarreta de l'equip: només es destaca la figura del personatge, l'acció que realitza, i l'eslògan.

Es tracta d'una imatge amb un fort valor connotatiu. Deixant de banda la composició o l'anàlisi formal, ens trobem davant una fotografia amb un grau alt d'iconocitat, amb una estructura senzilla ja que la figura no és complexa, però amb un alt grau de connotació. Aquesta connotació ve donada per la relació verbo-icònica. La imatge és encapçalada per una frase en anglès ("We are all witnesses") que significa "Tots som testimonis". Amb aquest eslògan, la imatge canvia completament de significat. Així neix la polisèmia de la imatge. La imatge deixa de ser una instantània del ritual pre-partit que realitza un jugador per donar pas a un missatge molt més complex. La imatge dóna una gran importància al receptor, al qual anomena testimoni. Així, pretén que l'espectador prengui consciència de que està vivint un moment dins la història de l'esport que potser mai tornarà a passar (com puguin ser les fites que aquest jugador està aconseguint i l'aficionat està seguint). Així, mitjançant una metonímia, la fotografia ens diu que som testimonis de l'escena que observem, que alhora pot estar esdevenint una fita històrica dins la història del bàsquet.

Així, tot i ser un eslògan original i molt potent, l'anunci mostra un estereotip bastant usat: el jugador estrella del moment inmortalitzat en una postura de màxima tensió on es pot apreciar bé la seva fisionomia i la seva figura. La marca usa així la imatge d'un personatge destacat dins el món del bàsquet per a promocionar tots els productes que ofereix d'aquest sector. L'anunci busca donar consciència a l'espectador que està vivint un moment únic dins l'esport, i que per immortalitzar-lo potser calgui comprar algun producte de la marca relacionat amb les fites d'aquest jugador o de qualsevol altre (samarreta, sabatilles d'esport, pantalons de bàsquet...).

Així, amb aquest eslògan i aquesta composició, a l'espectador se li presenta la figura d'un jugador de bàsquet com pugui ser LeBron James com si gairebé fos un heroi. La figura del jugador apareix heroïficada per a així crear un efecte impressionant sobre el receptor: aquest realment pensa que està vivint la història de l'esport i que està sent un testimoni de fites i de coses que canviaran la història d'aquest. És així com la marca Nike aprofita per a promocionar tots els productes de la seva secció de bàsquet: mitjançant una instantània del jugador de moda realitzant un ritual habitual que ja és famós dins de la NBA. És la mostra d'identitat del jugador, i és una mostra i un record que passarà a la història i del qual el receptor serà testimoni. Així, l'empresa busca que els receptors busquin immortalitzar la història mitjançant la compra d'algun producte de la marca.

Des del meu punt de vista, veig que és una campanya publicitària molt acertada. Els publicistes han aconseguit trobar un eslògan molt potent que interactua directament amb el receptor. Així, un cop s'ha vist l'anunci, si el receptor l'ignora sembla que estigui sent un testimoni d'una història que no és capaç d'apreciar el potencial del jugador en qüestió. L'anunci, per tant, indirectament transmet un missatge el qual fa que tot "testimoni" de les fites que estan succeïnt en el món de l'esport hagi de comprar algun producte de la marca que realment el faci testimoni. Considero que estèticament la fotografia té molta força visual, i que l'equilibri que la figura de l'esportista presenta respecte a l'eslògan està molt ben aconseguit.



No hay comentarios:

Publicar un comentario